Ronde van Roza onder grote belangstelling gestart

Ronde van Roza onder grote belangstelling gestart

Zondagmiddag gaven de jonge land- en tuinbouwers van Groene Kring op het Wapenplein in Oostende het startschot van ‘De Ronde van Roza’. De roze tractor, ‘Roza’ genoemd, trekt een maand door Vlaanderen met een mobiele marktkraam en een unieke formule. De consument bepaalt zelf hoeveel hij voor het landbouwproduct betaalt.

 

De prijzen in de land- en tuinbouwsector zijn te laag om de kosten te dekken. Daarom lanceerden Boerenbond en Groene Kring de actie ‘SOS voedselprijzen’.

“Binnen de campagne SOS voedselprijzen willen we graag de steun van burgers en consumenten vragen bij onze oproep naar eerlijke voedselprijzen en een eerlijke marge voor de land- en tuinbouwers. Vandaar dat we komen met deze unieke formule waarbij we de consument informeren over onze kostprijs en de prijzen in de winkel. Op basis van deze informatie kan de consument zelf bepalen hoeveel hij voor het product wil betalen”, zegt Sam Magnus, jonge landbouwer en ondervoorzitter van Groene Kring.

De actie wordt letterlijk en figuurlijk getrokken door tractor Roza, een unieke tractor met roze kleur, van het merk Valtra. Enkele aanwezigen tijdens de actie in Oostende noemden de tractor al spontaan de Barbietractor.

“Tractor Roza zal onze mobiele marktkraam de komende weken naar verschillende steden en provincies brengen. Op elke locatie zullen land- en tuinbouwers toelichting geven bij de actie en hun producten verkopen. Op zeven september trekken we dan met Roza naar Brussel om er de verzamelde handtekeningen af te geven aan de Europese Landbouwraad die zich op dat moment over maatregelen in de land- en tuinbouwsector moet buigen”, aldus Marijke Jordens, voorzitter van Groene Kring.

Het startmoment van de Ronde van Roza vond zondagmiddag plaats in Oostende en kon rekenen op de steun van de stad. Schepen van Landbouw, Krista Claeys: “Land- en tuinbouw ligt aan de basis van ons voedsel. Een eigen voedselproductie is noodzakelijk om zeker te zijn van voldoende, gezonde en lekkere voedingsproducten. Maar de landbouwer zit op zijn tandvlees. Onder meer het Russisch embargo en de prijzenpolitiek van de warenhuizen zorgen momenteel voor een wurggreep binnen de landbouwsector. In mei 2015 lanceerden we daarom een brochure ‘Proef!’, die landbouwers met hoeveverkoop in onze regio samenbrengt. Dit biedt hopelijk een stukje van de oplossing.”

Meer foto's van deze actie vind je via deze link.