Waarom deze actie?

Waarom deze actie?

De boeren zitten op hun tandvlees. "Het is heel duidelijk dat het Russische embargo de markten ontwricht heeft", aldus Boerenbondvoorzitter Piet Vanthemsche. "We zijn een jaar later en zien dat de markten van varkensvlees en zuivel grondig verstoord zijn." De Russen voerden zware restricties in op de import van verschillende Europese producten, een reactie op EU-sancties door de crisis in Oekraïne.

Voor één liter melk die een boer verkoopt, verliest hij 7 cent. Voor elk varken verliest hij 15 tot 20 euro.

Piet Vanthemsche

De boeren betalen die politieke crisis, vindt Boerenbond. "Voor één liter melk die een boer verkoopt, verliest hij 7 cent. Voor elk varken verliest hij 15 tot 20 euro. Een aantal bedrijven in ons land komt echt in de moeilijkheden. Ze maken geen winst meer. Als je een glas melk drinkt, dan drink je eigenlijk 2 eurocent uit de portemonnee van de boer." Volgens Vanthemsche wordt de melkveehouderij leefbaar als de prijs van een brik melk met tien cent omhoog gaat.

Boerenbond wil met deze actie een campagne voeren voor een faire prijzenpolitiek. "Ik zou willen dat de consumenten in hun grootwarenhuis vragen of de boer wel een eerlijke prijs heeft gekregen. Zij kunnen de druk opvoeren op warenhuizen. Wij kunnen dat niet, want de markt moet zijn rol kunnen spelen." De warenhuizen zijn de prijszetters, dus gaat Boerenbond met hen in gesprek.